Pentru că nu a primit tratamentul de care avea nevoie până nu au promis bani, rudele unui pacient care a murit au sesizat procurorii. Se întâmpla în iunie anul trecut. Șapte luni mai târziu, doctorița Anca Dumitrovici Ababneh a fost arestată. Dar nu era prima sesizare pe numele șefei Secției Oncologie de la Spitalul Județean Suceava.
Cazul doctoriței Anca Dumitrovici Ababneh, șefa Secției Oncologie de la Spitalul Județean de Urgență Suceava, plasată în arest la domiciliu pe 25 ianuarie, după ce procurorii au acuzat-o că cerea și primea mită în mod regulat de la pacienți bolnavi de cancer, are deja un istoric la DNA.
Anul trecut au fost înregistrate două denunțuri. Investigația a scos la iveală că încă din 2017 numele doctoriței fusese menționat în comentarii pe o platformă online cu specific medical că primește bani de la pacienți.
Procurorii au mers pe fir și au ajuns să o înregistreze video pe doctoriță în timp ce primea mită la fiecare 10-15 minute, scrie Libertatea, conform unor surse citate în presa locală.
Anca Dumitrovici Ababneh susține, prin avocat, că nu a condiționat actul medical de primirea cadourilor, pe care le consideră atenții de Sărbători.
Anchetatorii spun însă că medicul a cerut și primit mită în mod repetat în perioada aprilie 2022 – ianuarie 2023. Supravegherea video a fost făcută în decembrie și la începutul lunii ianuarie.
Libertatea a aflat ce scrie în cele două denunțuri, prezentate în rechizitoriul prin care procurorii au cerut arestarea medicului Anca Dumitrovici Ababneh.
Primul denunț
Pe 9 martie, anul trecut, un denunț înregistrat la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – Direcția Națională Anticorupție reclama că „șefa Secției Oncologie din cadrul Spitalului Județean de Urgență Sfântul Ioan cel Nou Suceava solicită și primește sume de bani de la pacienți pentru a acorda consultațiile de specialitate”.
Denunțătorul a indicat că și el i-a oferit medicului de mai multe ori câte 400 de lei. Denunțul a fost trimis la Parchetul de pe lângă Tribunalul Suceava.
În urma verificărilor, s-a constatat că persoana indicată în denunț nu mai locuia de 25 de ani la adresa menționată pe plic și nu a fost găsită de anchetatori pentru a oferi detalii. În urma investigațiilor, procurorii aveau să descopere că pe o platformă medicală se semnalase încă din anul 2017 că medicul Anca Dumitrovici Ababneh primește mită de la pacienți. Comentariile respective se găsesc și în prezent pe platforma Săptămâna Medicală.
Pacienții sau aparținătorii au postat comentarii în care indică și numele altor medici care ar primi mită.
Al doilea denunț: revolta soției unui pacient care a murit
Pe 24 iunie 2022, la Serviciul Județean Anticorupție Suceava s-a înregistrat un al doilea denunț împotriva medicului Anca Dumitrovici Ababneh. De această dată, denunțul era semnat de soția, respectiv fiica unui fost pacient al acesteia.
Femeile reclamau că doctorița pretinde și primește sume de bani de la bolnavii de cancer pentru a le prescrie tratamentul, relatând ce i s-a întâmplat soțului, respectiv tatălui.
Audiată de procurori, soția bolnavului a precizat că soțul ei a fost diagnosticat cu cancer la colon în anul 2018. A fost operat la Spitalul Sfântul Spiridon din Iași, iar chimioterapia a efectuat-o la o clinică privată, tot din Iași, care se afla în relații contractuale cu casa de asigurări, tratamentul fiind decontat de stat.
Soţul său a fost pacientul clinicii private până în luna septembrie 2020. Atunci, medicii i-au recomandat să facă o pauză, urmare a unor complicații de la cateterul prin care se introducea substanța pentru chimioterapie.
Prima întâlnire cu oncologul de la Suceava
„A considerat că este o soluţie bună, mai ales că persoana care efectua transportul soţului la clinica din Iaşi îi solicita suma de 1.200 de lei la fiecare deplasare”, a declarat anchetatorilor soția bolnavului.
Într-o primă fază, bărbatul a fost internat la secția Chirurgie a Spitalului Județean Suceava, unde i s-a înlocuit dispozitivul prin care i se administra tratamentul. În timp ce era internat acolo, soția a solicitat cadrelor medicale să îi recomande un oncolog care să îl ia în evidență pe soț în vederea continuării chimioterapiei la acest spital. I-a fost recomandată șefa Secției Oncologie.
La o primă întâlnire cu medicul Anca Dumitrovici Ababneh, i-a prezentat istoricul medical al soțului și a întrebat-o dacă spitalul are posibilitatea să îi asigure tratamentul prescris de medicii de la Iași.
Tratamentul, schimbat pentru că „este foarte scump și trebuie intervenții”
În luna aprilie 2021, după ce a obținut „transferul” de la Iași, bărbatul a început tratamentul oncologic la Suceava. După prima cură de citostatice, i-a spus soției că nu i s-a dat medicamentul prescris de oncologul de la Iași, ci altul.
„Am mers la doamna doctor şi a întrebat-o de ce nu i-a administrat medicamentul stabilit în urma analizei histo-patologice, respectiv „Panitumobab”, iar aceasta i-a răspuns că este foarte scump, că trebuie să facă „intervenții” în acest scop. Totodată, i-a spus că este foarte bun şi „Avastin” şi o să continue cu acesta”.
După administrarea noului tratament, bărbatul a început să se simtă tot mai rău. A continuat să se prezinte la spital potrivit planificării, până în luna august 2021.
Pe 13 august, după externarea de la ședința de chimioterapie, bărbatul a început să se simtă tot mai rău. Starea i s-a agravat două zile mai târziu, când nu mai putea să vorbească. Speriată, soția a sunat-o pe doctorița Anca Dumitrovici Ababneh, care i-a recomandat să chema salvarea.
I-au cedat rinichii
Potrivit datelor menționate în denunț, bărbatul a fost internat la Secția de Nefrologie, rinichii fiindu-i afectați din cauza tratamentului oncologic.
După ce starea de sănătate s-a ameliorat, bărbatul a fost externat pe 6 noiembrie, tratamentul oncologic fiindu-i întrerupt în vederea recuperării rinichilor.
Ulterior, familia a solicitat o opinie de specialitate și unui medic de la o clinică privată din București. Acesta, susține soția, le-a comunicat că tratamentul inițial, stabilit de medicii ieșeni, nu trebuia modificat.
S-au întors la Suceava și au continuat demersurile pe lângă șefa Secției Oncologie, sperând că obțină tratamentul indicat. De fiecare dată i se spunea să mai aștepte și să revină peste două săptămâni. După o astfel de vizită, când a ieșit din cabinetul doctoriței, a început să plângă pe hol.
„Ai dat plicul?”
Întrebată de ceilalți pacienți ce i s-a întâmplat, femeia a povestit că este amânată de medic, în timp ce soțul așteaptă tratamentul.
„Ai dat plicul?”, a întrebat-o unul dintre bolnavi care, în trecut, împărțise același salon cu soțul ei. Surprinsă, femeia a întrebat despre ce plic este vorba.
Atunci, cei 6-7 pacienți care așteptau la ușă i-au spus că „trebuie pus 200 sau 300 de euro într-un plic şi să îl dea doamnei doctor pentru a beneficia de tratament corespunzător”.
Când a ajuns acasă şi i-a povestit soţului, acesta şi-a amintit că, în cadrul discuţiilor din saloane, când era internat pentru chimioterapie, ceilalţi pacienţi se exprimau la modul că „iar m-a ușurat doamna doctor de 200”.
A promis că face un CAR și vine cu banii. A primit rețeta După ce au trecut cele două săptămâni de amânare, femeia a mers din nou la cabinetul de la Oncologie. Soţul său se simţea din ce în ce mai rău.
„A intrat în biroul dumneaei și i-a spus direct, fără alte discuţii, că o roagă să îi elibereze reţeta pentru tratamentul soţului, că ştie că trebuia să vină cu un plic, dar nu a avut bani şi și-a dat cuvântul că va face un CAR sau va obţine bani şi îi va aduce. Doamna doctor a zâmbit, a scos o declaraţie-tip pe care i-a dat-o să o semneze, crede că era un consimțământ pentru administrarea tratamentului şi apoi i-a întocmit şi eliberat rețeta”, se arată în încheierea Curții de Apel Suceava, care a judecat contestația la măsura arestării preventive.
Denunțătoarea a declarat că doctorița nu i-a solicitat o anume sumă de bani, de altfel și ceilalți pacienți cu care a discutat i-au spus că aceasta nu cere, însă așteaptă plicul.
„Amânarea este semnul pentru plic şi trebuie să ţii cont de asta”, a fost mesajul primit de femeie de la ceilalți pacienți.
Deși într-un final a primit rețeta, pacientul nu a mai apucat să beneficieze de tratament pentru că a murit înainte de sosirea comenzii cu medicamente.
Citeşte întreaga ştire AICI