Deputatul PNL de Suceava Ioan Balan i-a adresat o întrebare ministrului transporturilor și infrastructurii, Sorin Grindeanu, prin intermediul căreia îi solicite scheme de ajutor pentru dezvoltarea producției naționale de materii prime și materiale pentru susținerea lucrărilor de infrastructură.
Deputatul sucevean a precizat că, grație eforturilor guvernamentale din ultimii trei ani, în România înregistrăm în prezent cel mai puternic ritm investițional, în special în domeniul marilor proiecte de infrastructură de transporturi. În acest context, construcția autostrăzilor A1, A3, A8, A10 și A7 implică un volum uriaș de materii prime și materiale, pornind de la un volum important de piatră pentru terasamente și până la covoare asfaltice, oțel beton și accesorii specifice.
„Din păcate, ritmul investițional accelerat a determinat mulți constructori să se orienteze către asigurarea materiilor prime și materialelor din import, pentru a se încadra în termenele de execuție asumate, aceste materiale nefiind întotdeauna și la cerințele calitative dorite sau la prețuri competitive.
În ultimii ani, am susținut ca investițiile majore din infrastructură să reprezinte un stimulent important pentru dezvoltarea unui industrii naționale competitive, capabile să producă materii prime și materiale, pe termen lung, atât pentru România, cât și pentru statele din regiune. În condițiile în care dispunem de oportunități financiare importante din fonduri europene nerambursabile pe care le putem utiliza pentru apariția unei industrii de profil și luând în considerare că România va participa atât la procesul de reconstrucție al Ucrainei post-război, cât și la modernizarea infrastructurii din Republica Moldova, vă solicit, domnule ministru, următoarele informații:
-
Aveți în vedere să susțineți înființarea unor capacități industriale de producție de materii prime și materiale în Regiunea de Nord-Est, în vederea reducerii balanței comerciale a României pe această componentă și în scopul asigurării unor materiale de calitate pentru realizarea Autostrăzii Moldovei și Autostrăzii Unirii?
-
În condițiile în care lucrările de infrastructură sunt marcate și de un deficit puternic de specialiști în ingineria construcțiilor (drumuri și poduri), vă rog să precizați ce măsuri aveți în vedere pentru creșterea atractivității pentru aceste specializări în învățământul universitar și dacă aveți în vedere să susțineți parteneriate între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, universitățile de profil și constructori?”, se arată în textul întrebării.