ISU Suceava, bilanț al primelor șase luni ale anului 2024: Amenzi de aproape 7 milioane de lei și peste 7.000 de intervenții în situații de urgență

Inspectorul șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Bucovina” Suceava, col. Costică Ghiață, a prezentat marți, 13 august, bilanțul instituției aferent primelor șase luni ale anului. Col. Ghiață a ținut să sublinieze că județul Suceava este al doilea județ, ca mărime, din țară și primul la suprafața de pădure, dar și la numărul căilor de comunicare rutieră.

Astfel, potrivit acestuia, în domeniul preventiv, în perioada de referință, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Bucovina” al județului Suceava a desfășurat 618 controale de prevenire pe linia situaţiilor de urgenţă. Pe timpul desfăşurării acestora au fost constatate 4.946 deficienţe, 123 deficienţe fiind soluţionate pe timpul controalelor, iar 4.823 deficienţe fiind sancţionate contravenţional. 

În urma controalelor, au fost aplicate un număr de 694 amenzi în cuantum de 6.978.000 lei şi 4.199 avertismente.

De asemenea, ca urmare a depistării pe timpul controalelor a unor nereguli grave cu privire la nerespectarea cerinței de securitate la incendiu în ceea ce privește periclitarea vieții ocupanților și forțelor de intervenție, neasigurarea stabilității elementelor portante, respectiv a limitării propagării focului și fumului în interiorul edificiului și la vecinătăți, pentru 7 operatori economici a fost aplicată sancțiunea contravențională complementară de oprire a funcționării ori utilizării construcțiilor, iar 18 operatori și-au pierdut valabilitatea avizului/autorizației de securitate la incendiu.

„În aceeași perioadă de referință, inspectoratul nostru a înregistrat și soluționat în termenul legal solicitări pentru eliberarea avizelor, autorizaţiilor şi altor acte de securitate la incendiu şi protecţie civilă, după cum urmează:

  • autorizaţii de securitate la incendiu – la HGR 571/2016: emise – 77; respinse – 30;

  • autorizaţii de protecţie civilă – la HGR 862/2016: emise – 0; respinse – 0;

  • avize de securitate la incendiu – la HGR 571/2016: emise – 106; respinse – 65;

  • avize de protecţie civilă – la HGR 862/2016: emise – 2; respinse – 0,

  • adrese de neîncadrare pentru avizare/autorizare pe linie de securitate la incendiu: emise – 126;

  • adrese de neîncadrare pentru avizare/autorizare pe linie de protecţie civilă: emise – 6;

  • adrese de comunicare documente lipsă pentru avizare/autorizare pe linie de securitate la incendiu: emise – 13”, a explicat inspectorul șef al ISU Suceava, col. Costică Ghiață.

De asemenea, cadrele inspecţiei de prevenire au participat în perioada de referință în 38 comisii de recepţie la terminarea lucrărilor de construire a obiectivelor de investiţii, 6 comisii de analiză tehnică şi 4 comisii tehnice de urbanism.

Suplimentar, au fost gestionate și soluționate un număr de 730 cereri de asistență tehnică.

Nu în ultimul rând, amintim faptul că pe teritoriul judeţului Suceava îşi desfăşoară activitatea şi o serie de agenţi economici autorizaţi să execute lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor (proiectare, execuţie şi întreţinere instalaţii de semnalizare incendiu şi/sau instalaţii de limitare şi stingere, ignifugare, verificare, reparare şi reîncărcare a stingătoarelor de incendiu), drept pentru care au fost executate un număr de 8 audituri de supraveghere în conformitate cu prevederile O.M.A.I. 87/2010.

În ceea ce privește sesizările cetățenilor, Inspecția de Prevenire a ISU a soluţionat în termen legal un număr de 49 de petiţii.

În domeniul operativ, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Bucovina” al județului Suceava a înregistrat 8.018 ieșiri la intervenție, din care:

  • 7.510 situații de urgență;
  • 67 întoarceri din drum;
  • 57 deplasări fără intervenție;
  • 12 alarme false;
  • 46 exerciții cu forțe și mijloace în teren;
  • 326 recunoașteri în teren și instruiri pe linia comportării în situații de urgență.

Din cele 7.510 intervenții în situații de urgență desfășurate de subunități (în medie, 41,26 intervenții pe zi), au fost înregistrate următoarele:

  • 538 incendii, din care:
  • 396 incendii propriu-zise;
  • 142 incendii de vegetație uscată și resturi menajere.
  • 5.228 intervenții la asistență medicală de urgență și prim ajutor calificat;
  • 323 intervenții la descarcerare din accidente rutiere/feroviare;
  • 248 intervenții pentru asistența persoanelor;
  • 551 alte situații de urgență;
  • 618 alte intervenții;
  • 4 misiuni de protecție a populației.

Repartiția pe subcategorii a celor 248 intervenții pentru asistența persoanelor este următoarea:

  • 65 intervenții la persoanele rămase blocate în apartamente, ascensoare, înălțime;
  • 2 intervenții pentru asistența persoanelor cu intenția de a ase arunca în gol;
  • 10 intervenții pentru degajarea persoanelor;
  • 164 intervenții pentru transportul persoanelor supraponderale;
  • 5 intervenții pentru căutarea-salvarea persoanelor dispărute/rătăcite – mediu terestru.
  • 2 intervenții pentru căutarea-salvarea persoanelor dispărute – mediu acvatic.

Repartiția pe subcategorii a celor 551 intervenții la alte situații de urgență este următoarea:

  • 28 intervenții la inundații;
  • 19 intervenții la fenomene meteorologice periculoase;
  • 77 intervenții de asigurare a evenimentelor publice de amploare sau care pot genera situații de urgență;
  • 24 intervenții pentru asanarea teritoriului de muniția rămasă neexplodată;
  • 1 misiune de distrugere a muniției;
  • 402 alte situații de urgență.

Repartiția pe subcategorii a celor 618 alte intervenții este următoarea:

  • 18 intervenții salvări de animale;
  • 3 transporturi apă menajeră;
  • 136 misiuni asigurare/supraveghere zonă probabilă de producerea unei situații de urgență;
  • 1 explozie neurmată de incendiu;
  • 460 alte intervenții.

Repartiția pe subcategorii a celor 4 intervenții pentru protecția comunităților/mediului:

  • 1 misiune de ridicare de deșeuri toxice;
  • 3 misiuni de sablare sau spălare căi publice.

Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) a intervenit în perioada de referință la un număr de 5.228 solicitări, asigurând primul ajutor medical de urgenţă pentru un număr de 5.243 persoane (4.868 adulți și 375 copii).

Asistenţa medicală de urgenţă la cele 5228 intervenții (fără intervențiile de descarcerare) s-a asigurat pentru următoarele afecţiuni: 204 intoxicaţii – 3,90%, 357 cardiace – 6,83%, 16 arsuri – 0,31%, 1197 traumatisme – 22,90%,  3057 afecțiuni medicale generale – 58,47%, 14 transporturi interclinice – 0,27%, 383 prim ajutor medical la accidente rutiere/feroviare  – 7,33%.

În perioada analizată, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Bucovina” al județului Suceava a intervenit la 323 accidente pe căile de comunicație rutiere/feroviare – în medie 1,77 accidente pe zi, din care 319 rutiere, 4 feroviare.

Numărul total de paramedici formaţi la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Bucovina” al județului Suceava este de 258.

Repartiția celor 258 paramedici pe module de pregătire și formare parcurse este următoarea:

  • Modulul I – Curs de prim ajutor calificat și descarcerare: 208;
  • Modulul II – Curs de extindere competențe: 50.

Tehnica de intervenţie a Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) dispune de:

  • 18 ambulanţe tip B2 operative (8 operative în rezervă);
  • 2 ambulanţe TIM tip C operative  (1 operativă în rezervă);
  • 1 ambulanță TIM tip C operativă pentru transport persoane cu risc biologic;
  • 3 autospeciale de transport personal şi victime multiple ATPVM operative;
  • 3 autospeciale de descarcerare ușoară;
  • 1 autospecială de descarcerare grea;
  • 1 Post Medical Avansat categoria I și un container cu echipament suplimentar pentru Postul Medical Avansat;
  • Autospeciale de stingere cu apă și spumă, cu modul de descarcerare și prim ajutor medical.

În perioada de referință pe teritoriul judeţului Suceava au fost înregistrate 538 incendii (inclusiv cele de vegetație uscată).