Noi regului de etică pentru demnitari: transparența intereselor personale și interzicerea cadourilor

Guvernul României a adoptat un proiect de lege care completează Codul administrativ (OUG nr. 57/2019) prin introducerea unor norme stricte de etică și conduită, transparența intereselor și interzicerea cadourilor pentru membrii Executivului și alte categorii de demnitari din cadrul administrației publice centrale. Acest demers face parte din angajamentele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și vizează consolidarea transparenței și integrității în administrația publică.

Un nou capitol pentru etică și conduită

Proiectul de lege reglementează standarde clare de comportament pentru membrii Guvernului, șeful cancelariei Prim-Ministrului, secretarul general și secretarii generali adjuncți, secretarii și subsecretarii de stat, consilierii de stat, precum și pentru personalul încadrat la cabinetele acestora. Noile reguli sunt suplimentare față de cele deja existente pentru funcționarii publici, impunând măsuri concrete de aplicare și monitorizare.

Scopul lor este de a asigura imparțialitatea în exercitarea mandatului sau a funcției, transparența intereselor financiare și nefinanciare, și evitarea luării unor decizii influențate de interesele personale.

Obținerea de date privind posibile interese personale înainte de numirea în funcție

Una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului este creșterea transparenței în exercitarea atribuțiilor de către demnitari. Astfel, prim-ministrul sau prim-ministrul desemnat va avea dreptul să solicite informații despre interesele personale ale celor propuși pentru funcții publice, înainte de numire. Scopul acestei măsuri este prevenirea conflictelor de interese și asigurarea imparțialității în exercitarea mandatului.

Norma juridică propusă are un caracter supletiv. La formarea Cabinetului, prim-ministrul, în vederea obținerii votului de încredere din partea Parlamentului, are posibilitatea să solicite anumite date sau informații de la persoanele care urmează a fi propuse pe lista membrilor Guvernului, astfel încât să poată aprecia riscul de a nu obține votul şi încrederea majorității parlamentare. De asemenea, în egală măsură, prim-ministrul are posibilitatea de a solicita date sau informații şi persoanelor care vor ocupa funcții de secretar de stat sau subsecretar de stat.

Notificarea intereselor personale și abținerea de la luarea deciziilor

Demnitarii vor fi obligați să se abțină de la luarea unor decizii sau emiterea de acte ori elaborarea de proiecte, dacă există un interes personal care ar putea influența obiectivitatea acestora și vor trebui să notifice interesul personal prim-ministrului, ministrului, respectiv superiorului ierarhic.
Interesele care trebuie notificate includ orice foloase materiale de care ar putea beneficia personal sau:
– soțul, soția, concubinul(a) sau rudele ori afinii până la gradul al II-lea inclusiv;
– persoana fizică sau juridică față de care are calitatea de debitor al unei obligații, cu excepția cheltuielilor curente;
– societatea la care deține calitatea de asociat unic sau deține peste 10% din capitalul social sau drepturile de vot ori funcția de administrator sau director ori de la care obține venituri;
– entitatea de drept privat în care și-a desfășurat activitatea profesională în anul anterior numirii în funcție;
– asociația sau fundația din care face parte;

De asemenea, trebuie să notifice orice altă situație în care exercitarea imparțială și obiectivă a funcției este afectată din motive care implică familia, viața personală, afinitățile politice, interesul economic sau orice alt interes personal direct sau indirect.

Interdicții privind cadourile

Un alt aspect esențial al proiectului este clarificarea regimului cadourilor primite de demnitari în exercitarea mandatului. Membrilor Guvernului și celorlalte categorii de demnitari din aparatul central li se  va interzice solicitarea sau primirea de bunuri, beneficii sau servicii oferite gratuit de persoane fizice, juridice sau organizații dacă:

  • se află în raporturi contractuale cu instituția sau autoritatea din care fac parte;
  • au în curs de soluționare cereri pentru emitere de avize, autorizații sau licențe și alte asemenea acte;
  • urmăresc promovarea unor acte administrative sau cu caracter individual în beneficiul propriu;
  • participă ca ofertant, subcontractant sau potențial beneficiar la proceduri de achiziții publice sau alte forme de finanțare gestionate de autoritățile respective.

Excepții!

Demnitarii vor putea accepta și păstra doar cadouri cu o valoare limitată, primite în cadrul activităților oficiale:
– cadouri cu o valoare individuală de până la 100 euro, fără a depăși valoarea de 300 de euro anual, în cazul în care acestea sunt primite de la aceeași persoană;
– reduceri sau beneficii oferite publicului;
– împrumuturi de la bănci sau de la alte instituții financiare acordate în condițiile generale de creditare adresate publicului;
– acoperirea costurilor și facilitării participării la manifestări, conferințe, evenimente, în exercitarea funcției de reprezentare a instituției sau autorității administrației publice centrale;
– bunuri sau servicii primite în cadrul activităților oficiale, declarate conform Legii nr. 251/2004.

Definirea cadourilor

Potrivit proiectului prin cadou se va înțelege orice bun, mobil sau imobil, beneficiu sau serviciu, oferit în mod gratuit demnitarilor, în considerarea mandatului sau funcției deținute, inclusiv banii, aurul sau alte metale şi pietre prețioase, titlurile de valoare sau titlurile de legitimare care încorporează drepturi patrimoniale, instrumentele financiare, monedele digitale, cardurile ori voucherele valorice, programele de formare, călătoriile, invitațiile la evenimente şi spectacole culturale, sportive, științifice, excursiile în țară sau în străinătate plătite integral.

Această reglementare vine în completarea Legii nr. 251/2004 privind bunurile primite cu titlu gratuit în cadrul acțiunilor de protocol și exclude cadourile care pot fi considerate fapte de corupție.

Registrul Unic al Transparenței Intereselor (RUTI), obligatoriu pentru Guvern

Proiectul introduce obligația publicării în Registrul Unic al Transparenței Intereselor (www.ruti.gov.ro) a tuturor întâlnirilor dintre demnitari și terți care ar putea influența luarea deciziilor, în conformitate cu bunele practici internaționale, recomandările OCDE și ale Comisiei Europene. Acest registru va include și întâlnirile neplanificate, care trebuie declarate în termen de două zile.

Mai mult, autoritățile administrative autonome, prefecții și subprefecții vor putea opta pentru înregistrarea în RUTI și vor putea solicita publicarea întâlnirilor oficiale.

Regulile se vor aplica și personalului contractual

Dispozițiile viitoarei legi sunt propuse a fi aplicate și personalului încadrat cu contract de muncă la cabinetele demnitarilor precum și consilierilor onorifici ai prim-ministrului sau ai miniștrilor.

Formare profesională obligatorie

Pentru a asigura implementarea corectă a acestor norme, Institutul Național de Administrație va organiza cursuri de formare pe teme de etică și conduită profesională pentru persoanele vizate de reglementări, potrivit legestart.ro.