Realizarea cumpărăturilor on-line a devenit din ce în ce mai ușoară, tot mai mulți cumpărători orientându-se spre acest tip de comerț având în vedere timpul economisit prin rapiditatea tranzacțiilor, chiar la distanțe mari.
Pentru toată lumea, acestă tendință aduce atât oportunități, provocări, dar totodată, reprezintă și un risc mai mare de fraude, cărora le pot cădea victime atât comercianții, cât și cumpărătorii.
Aproape zilnic, polițiștii sunt sesizați cu privire la înșelăciuni în mediul on line cu prilejul achiziționării unor bunuri. Bunurile comandate nu mai ajung, sau unele sunt de calitate îndoilenică și nu reprezintă produsul comandat. De cele mai multe ori aceste situații sunt generate și de superficialitatea cumpărătorilor sau vânzătorilor care nu respectă reguli minime de prevenire și siguranță.
La data de 12.12.2024, o tânără din mun. Suceava, jud. Suceava, s-a prezentat la sediul Secției de Poliție Burdujeni, reclamând faptul că în data de 11.12.2024, din cont i-a dispărut suma de 3.300 lei, ca urmare a accesării unui link primit prin intermediul unei aplicații.
În urma verificărilor efectuate de către lucrătorii din cadrul Secției de Poliție Burdujeni, s-a constatat faptul că tânăra a postat la data de 11.12.2024, prin intermediul unei aplicații de vânzări-cumpărări on-line, un anunț de vânzare a unei mașini de cusut, iar la scurt timp după anunțul postat, aceasta a fost contactată telefonic de către o persoană interesată, după care a primit un mesaj telefonic prin care posibilul cumpărător, i-a transmis un link prin care i-a comunicat acesteia să-l acceseze pentru a primi banii instant prin aplicația informatică.
Tânăra avea în contul personal deschis la o unitate bancară suma de 3.347 lei, iar ulterior după deschiderea link-ului și introducerea datelor personale precum și ale cardului, aceasta a realizat că suma de 3.300 lei i-a fost retrasă.
Tânăra a încercat să ia din nou legătura telefonic cu posibilul cumpărător pentru a lămuri situația creată, însă acesta nu a mai dat curs apelurilor telefonice, femeia realizând că a fost victima unei fapte de înșelăciune.
Polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de ”înșelăciunea”, faptă prev. și ped. de art. 244 din Codul Penal.
La data de 13.12.2024, ora 12.34, Poliția Mun. Suceava a fost sesizată direct de către o femeie despre faptul că a fost înșelată cu un produs comandat online.
La data de 09.12.2024 femeia din mun. Suceava, a comandat online de pe un site de specialitate, o pereche de încălțăminte contra sumei de 190 lei.
În data de 12.12.2024, în jurul orei 16.50, femeia a primit prin curier coletul comandat, însă în momentul în care a verificat produsul a constatat faptul că acesta este diferit față de comanda plasată.
Încercând să contacteze telefonic reprezentanții site-ului de vânzări, partea vătămată a observat că toate numerele de contact sunt scoase din uz, motiv pentru care a sesizat organele de poliție.
În cauză sunt efectuate cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de înșelăciune, faptă prev. și ped. de art. 244, alin. 1 din Codul penal.
Perioada Sărbătorilor de Iarnă este asociată cumpărării și oferirii de cadouri și vine cu multe oferte în spațiul online, iar, pentru a vă bucura în siguranță de produsul dorit, polițiștii suceveni vă transmit o serie de recomandări:
Printre cele mai întâlnite fraude online sunt vânzările fictive, adică postarea de anunțuri de vânzare online. În acest mod, ulterior convingerii cumpărătorilor să transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai ajung la destinație, nefiind livrate.
Astfel, dacă efectuați cumpărături online, este recomandat să nu trimiteți banii în avans. Folosiți un serviciu cu plata ramburs (achitarea costurilor de către destinatar la momentul livrării bunului).
Înainte de a face achiziții online, verificați cu atenție sursa de comercializare. Cumpărați bunuri din surse sigure, folosind site-uri de comerț online pe care le cunoașteți sau pe care le-ați mai folosit și verificați recenziile comerciantului, înainte de a achiziționa produsul.
De asemenea, păstrați întotdeauna documentele referitoare la plățile pe care le-ați efectuat online.
Totodată, cumpărătorii pot primi pe email mesaje care par a fi trimise de societăți sau persoane de încredere, însă, în fapt, adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime.
Mare atenție la mail-urile care conțin link/link-uri. În conținutul email-urilor poate fi introdus unul sau mai multe link-uri spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username și parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic).
Atunci când navigați pe internet de pe dispozitivul dumneavoastră, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS – pictograma unui lacăt arătând că pagina accesată este securizată.
Evitați să transmiteți prin telefon sau alte dispozitive informații referitoare la datele dumneavoastră bancare (numărul contului bancar, codul de securitate al cardului, PIN-ul cardului, parole de acces, seria sau IP-ul token-ului etc.), precum și date de identitate, cum ar fi: codul numeric personal, seria și numărul cărții de identitate.
Evitaţi operatorii economici care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conține greșeli gramaticale.
În momentul în care cumpărați bunuri de la persoane fizice, cereți documentele de proveniență ale acestora (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanție emis de producător.
Pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu, salvați sau tipăriți comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării.