Grupul austriac OMV a anunțat că nu numai OMV Petrom nu se califică la plata taxei de solidaritate, potrivit legislației europene, ci și subsidiara grupului din Germania, OMV Deutschland GmbH.
În Austria, doar 2 companii membre ale grupului depășesc pragul de 75%, acestea urmând a achita o sumă modică, de 90 milioane euro, considerabil mai redusă decât cea estimată inițial, de 150 milioane euro.
Explicația: Veniturile subsidiarelor din extracția hidrocarburilor și rafinare nu depășesc 75% din cifrele de afaceri din 2022 ale acestora nici în România, nici în Germania.
“În ceea ce privește taxa de solidaritate, există, dacă luăm în calcul Regulametul UE, în principiu trei țări în care OMV ar putea analiza aplicabilitatea acesteia: România, Germania și Austria. Atât în România, cât și în Germania, conform legislației actuale, OMV Petrom și OMV Deutschland GmbH nu sunt afectate de respectiva legislație. Nu li se aplică (taxa de solidaritate -n.r.), pentru că pur și simplu nu este atins pragul privind (ponderea veniturilor din codurile CAEN din Regulamentul European de 75% din – n.r.) cifra de afaceri. Referitor la Austria, am estimat inițial (în ianuarie – n.r.) o valoare de până la 150 de milioane de euro, însă am calculat în prezent că este vorba de doar 90 de milioane de euro, ținând cont de faptul că legislația austriacă se aplică doar pe ultimele șase luni ale anului 2022”, a anunțat directorul financiar al companiei, Richard Florey.
Spre deosebire de afacerile din România, care sunt integrate (majoritar pe singură companie, OMV Petrom SA, situație care probabil este similară și în Germania), în Austria sunt separate pe mai multe companii. Așa se face că numai 2 din companiile deținute de grup în Austria se califică la plata taxei de solidaritate, ceea ce explică nivelul modic al acesteia, de 90 milioane euro, în pofida profitului brut raportat de grupul austriac pe 2022, de 10,7 miliarde euro (5,1 miliarde euro – profit net).
Valoarea taxei de solidaritate pe care OMV Petrom ar fi trebuit să o achite în România dacă veniturile din upstream și rafinare ar fi depășit 75% din cifra de afaceri ar fi fost de cel puțin 10 ori mai ridicată decât cea achitată de OMV în Austria, potrivit calculelor Profit.ro.
Motivul: În cazul OMV Petrom, fiind o companie integrată, taxa de 60% legiferat de Guvernul român, s-ar fi aplicat profitului contabil al întregii companii, nu numai celui obținut din activitățile de upstream și rafinare, ci și celui din activitățile de furnizare, producere electricitate sau trading.
În cazul celor 2 subsidiare din Austria, taxa de 33% (dacă sunt efectuate investiții, 40% în absența acestora) introdusă de guvernul vienez, se aplică doar profitului din activitățile specifice respectivelor subsidiare (de upstream și de rafinare, probabil), ceea ce explică nivelul redus al acesteia.
Grupul austriac deține 3 rafinării, una în Austria, una în România și una în Germania, unde mai operează și un depozit de înmagazinare gaze și desfășoară și activități de furnizare gaze angro. CFO-ul OMV lasă însă deschisă o portiță pentru plata taxei de solidaritate, însă numai pentru anul fiscal 2023: “După cum am explicat, legislația austriacă a impus taxa de solidaritate doar pe ultimele 6 luni ale anului trecut, în timp ce 2023 va fi un an întreg și, desigur, trebuie să vedem pentru 2023 dacă se schimbă ceva în ceea ce privește legislația în țări precum România. Dar asta rămâne de văzut. În prezent, nu ne așteptăm la niciun impact major (asupra rezultatelor companiei – n.r)”.
La finele lunii ianuarie, Comisia Europeană a transmis Ministerului Finanțelor un prim răspuns la întrebările formulate de partea română referitor la aplicarea taxei de solidaritate, demers anunțat de Profit.ro și confirmat de către ministrul Finanțelor.
La prima dintre cele trei întrebări adresate de către Ministerul Finanțelor, Comisia Europeană a răspuns că pragul de 75% din cifra de afaceri, în funcție de care se aplică taxa de solidaritate, este parte integrantă a regulamentului UE, iar „statele membre nu îl pot reduce din propria inițiativă”.
Asupra modului în care este calculată cifra de afaceri, a treia întrebare, discuțiile vor continua, după ce Comisia a cerut informații suplimentare, relevă documentul aflat în posesia Profit.ro.
Probabil că Ministerul Finanțelor ar dori ca cifra de afaceri luată în calcul să fie restrânsă, eventual doar la activitățile codurilor CAEN respective și altora complementare, însă, chiar dacă ar fi legal posibil acest lucru, și profitul ca bază de taxare ar trebui să fie tot cel aferent numai acestor activități, și nu al întregii companii, ceea ce ar diminua considerabil suma obținută, dovadă taxa modică achitată de OMV în Austria, scrie psnews.ro.