Proiectul „Un pom, o viață, un om”, „implementat” de elevii Școlii Gimnaziale Verești, în săptămâna verde

Plini de entuziasm, elevii Școlii Gimnaziale Verești, au participat recent la un proiect ecologic deosebit, desfășurat în colaborare cu Ocolul Silvic Adâncata. Sub genericul „Un pom, o viață, un om”, activitatea a adus în prim-plan importanța protecției mediului și a educației ecologice, transformând o simplă zi de școală într-o lecție practică de viață.

O lecție de omenie în natură

Unul dintre momentele cheie ale proiectului a fost interacțiunea elevilor cu Sorin Florea, pădurarul care a fost ghidul lor de-a lungul întregii activități. Cu o atitudine deschisă și o răbdare rar întâlnită, Sorin a fost un model de omenie și amabilitate, explicând fiecărui copil rolul pe care fiecare copac îl joacă în ecosistemul pădurii. Prin modul său de a comunica și prin pasiunea cu care povestea despre natură, a reușit să capteze atenția tuturor, oferind lecții valoroase despre respectul față de mediu.

Descoperirea secretelor Pădurii: de la tinerii puieți la arborii maturi

Una dintre cele mai captivante experiențe a fost vizitarea plantaţiilor de copaci, unde elevii au putut observa cum arată o pădure în diferite etape de dezvoltare: plantații de 4 ani, 10 ani și 20 de ani. Această incursiune în timp le-a permis acestora să vadă concret cum crește o pădure și cât de diferită poate fi în funcție de vârstă. Elevii au fost surprinși să observe cum copacii tineri de 4 ani abia își găsesc locul în peisaj, plini de verde crud și frunziș des, în timp ce plantațiile de 10 ani încep să formeze adevărate alei naturale, cu tulpini mai puternice și o diversitate mai bogată. În pădurile de 20 de ani, elevii au fost fascinați de atmosfera de liniște și umbră, înțelegând că răbdarea și protecția naturii dau roade pe termen lung.

Aceste momente de observație au fost o revelație pentru ei, subliniind importanța continuității și a grijii constante față de mediu. Mulți dintre copii au declarat că, văzând cu ochii lor procesul de creștere a copacilor, și-au schimbat perspectiva asupra naturii, realizând că ceea ce plantează azi va deveni o pădure  de care se vor putea bucura generațiile viitoare.

Activități practice și lecții de viață

Elevii au avut ocazia să se implice direct în plantarea de puieți, o activitate care i-a adus mai aproape de natură și i-a învățat lecții prețioase despre responsabilitate. Sorin Florea i-a ghidat pas cu pas, explicându-le cum să aleagă locul potrivit pentru fiecare copăcel și cum să îl planteze corect, pentru a asigura o creștere sănătoasă. 

Activitatea a fost marcată și de momente neașteptate, care au completat experienţa elevilor. În timpul vizitei prin pădure, copiii au fost martorii comportamentului diferitor animale care, surprinse de prezența umană, și-au schimbat comportamentul firesc. Aceste întâlniri au oferit ocazia perfectă pentru a discuta despre cum trebuie să interacționăm cu fauna și despre impactul pe care prezența umană îl poate avea asupra echilibrului natural.

Sorin Florea le-a povestit despre regulile nescrise ale pădurii și despre cât de important este să fim atenți la detalii, să înțelegem că fiecare acțiune are un efect și să tratăm natura cu respect și grijă. Copiii au înțeles că pădurea nu este doar un loc de recreere, ci un ecosistem complex, care necesită atenție și protecție.

Concluzii și impresii de la finalul Proiectului

Această experiență a fost o adevărată lecție de viață pentru elevii Școlii Gimnaziale Verești, care au plecat acasă nu doar cu cunoștințe noi, ci și cu o dorință reînnoită de a proteja natura. Proiectul „Un pom, o viață, un om” a fost mai mult decât o simplă activitate școlară – a fost o chemare la responsabilitate, o invitație de a privi mai atent în jur și de a înțelege că viitorul nostru depinde de gesturile pe care le facem astăzi.

Elevii și-au luat angajamentul să continue monitorizarea puieților plantați, iar în anii care vor urma, să se întoarcă în pădure pentru a vedea cât de mult au crescut. Această promisiune simbolizează angajamentul lor față de natură și faptul că au înțeles că fiecare copac plantat astăzi este o investiție pentru viitor.

Cu implicarea comunității și a specialiștilor din cadrul Ocolului Silvic Adâncata, acest proiect s-a dovedit a fi un succes remarcabil, demonstrând că educația ecologică poate fi realizată cu succes atunci când se îmbină cunoștințele teoretice cu experiențele practice. Dnul Sorin Florea a rămas în memoria tuturor ca un exemplu de omenie, iar pădurea ca o carte deschisă, în care fiecare copac are propria sa poveste.

Coordonatoarele acestei activităţi au fost doamnele profesoare Bimokono Nicoleta şi Aniculaesei Alina