Turismul sportiv începe să capete popularitate în SUA în anii ´80, fiind o activitate cu caracter turistic a unei persoane care călătorește în diverse regiuni ale lumii pentru a participa în calitate de spectator sau sportiv la un eveniment legat de sport. Valoarea turismului sportiv se ridică la 609.4 miliarde de dolari la finalul anului 2023, cu o perspectivă de creștere de până la 2.4 trilioane de dolari în 2030.
România este una dintre piețele în dezvoltare din punct de vedere al turismului sportiv, cu o creștere de 101% în ultimii ani. Se estimează că România oferă o capacitate de găzduire de până la 9120 de unități de cazare, mare parte dintre acestea fiind dispuse în Brașov, Constanța și Suceava. Va reuși România să devină o destinație atractivă pentru turismul sportiv global în următorii ani sau va rămâne doar atractivă pentru evenimentele sportive locale?
Cât de importantă este România pe harta turismului sportiv internațional?
În 2012, București, capitala României, devenea o destinație importantă pentru turiștii sportivi din Spania. Athletic Bilbao și Atletico Madrid și-au disputat finala Europa League, aceasta fiind urmărită live de 53.347 de spectatori. Ulterior, România a devenit o destinație atractivă pe harta organizării evenimentelor sportive internaționale, așa cum a fost cazul Campionatului European de Fotbal U21 din 2023.
De asemenea, România pare să fie destinația preferată a organizatorilor Campionatului Mondial de eSports. Acesta a fost organizat deja de două ori în țara noastră, în 2013 la București și în 2023 la Iași. România oferă un cadru reglementat pentru jocurile de noroc din 2009, existând numeroși operatori care cele mai bune cote la pariuri pentru evenimentele de esports pe plan local.
Din punct de vedere al perspectivelor de dezvoltare a turismului sportiv, România prezintă potențial de progres la nivel de maratoane și competiții de alergare. Printre cele mai importante evenimente din această categorie se evidențiază:
- Maratonul Internațional Cluj
- The Color Run București
- Bucharest International 10K
- The Color Run Cluj-Napoca
- Maratonul Internațional Sibiu 2024
- Brașov Marathon
- Carphatia Trails
- Predeal Forest Run
- The Color Run Mamaia
- Râșnov Medieval Run
- Maratonul București
Pe lângă competițiile de alergare, în România mai există posibilitatea de a face turism sportiv la nivel de drumeții, echitație, snowboarding, ciclism, schi, alpinism și parapantism. Turiștii sportivi locali se deplasează alături de membrii familiei în zonele în care au loc concursurile sportive, existând posibilitatea de a petrece mai multe zile în acele regiuni.
Unul dintre sporturile care câștigă teren în România este tenisul, în acest sens dezvoltându-se o infrastructură solidă în zone precum Timisoare, București, Cluj Napoca, Brașov, Constanța și Sibiu. De asemenea, în perioada de iarnă, sporturile de sezon pot fi practicate în Brașov, pe Valea Prahovei, în Maramureș și în Hunedoara.
Care sunt destinațiile internaționale de top pentru turismul sportiv?
Pe lista țărilor și localităților renumite pentru turismul sportiv la nivel global se remarcă următoarele orașe și zone:
- Londra, Marea Britanie – iubitorii de fotbal au la dispoziție stadionul Wembley și Muzeul Clubului de Fotbal Chelsea, cei care apreciază rugby-ul Muzeul Mondial al Rugby-ului, iar pasionații de curse hipice Ascot și Epsom Downs.
- Singapore – iubitorii de sporturi nautice le pot practica în Marina Bay, iar cei pasionați de automobilism pot participa la Singapore Grad Prix.
- Innsbruck, Austria – locația ideală pentru practicarea sporturilor de iarnă și participarea la diverse competiții sportive de sezon.
- Sydney, Australia – sportivii practicanți de golf, cricket și curse nautice au la dispoziție competiții sportive specifice.
- New York, SUA – iubitorii de hochei, baschet, fotbal american și tenis pot urmări competițiile găzduite de Yankee Stadium sau Madison Square Garden sau pot participa la Maratonul din New York.
- Tokyo, Japonia – locație care găzduiește competiții de sumo și baseball.
- Barcelona, Spania – recomandată pentru stadionul Camp Nou, Muzeul Olimpic din Barcelona și evenimentele de atletism, echitație și hochei.
Turismul sportiv contribuie nu doar la promovarea sportului, ci și la promovarea afacerilor cu specific local, precum și la crearea unor legături solide la nivel de transport, facilități de cazare și hrană pentru sportivi și turiști. Iar acest lucru echivalează cu crearea de noi locuri de muncă, precum și cu apariția unor oportunități de dezvoltare pe plan local. De aceea, în România, susținerea inițiativelor legate de turismul sportiv va avea efecte benefice pe termen lung pentru comunitățile locale.