Deputatul Florin Pușcașu îi solicită premierului Ciolacu să trimită Corpul de Control la axialul Suceava-Iași

  Deputatul AUR de Suceava Florin Pușcașu i-a adresat o nouă interpelare premierului Marcel Ciolacu, prin intermediul căreia îi solicită să trimită Corpul de Control la axialul Suceava-Iași, pentru a verifica execuția financiară a POR 2014-2020, dar și „modul în care apariția dosarului penal al adjunctului baronului Gheorghe Flutur detemină imposibilitatea decontării acestor sume până la 31.12.2023”.

Parlamentarul sucevean a reamintit că în anul 2013 au fost puse bazele asocierii între Consiliul Județean Iasi si Consiliul Judetean Suceava pentru depunerea unui proiect pe Programul Operational Regional 2014-2020, axa prioritară 6 pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, mai precis ruta alternativă Suceava- Iasi. El a subliniat că valoarea totală a proiectului era de 327.030.642,42 lei, iar durata de implementare 04.09.2017-31.12.2023.

„Proiectul a fost contractat de fostul presedinte CJ Suceava Cătălin Nechifor în noiembrie 2016 și urma să fie executat de campionul «lăudării cu proiectele altora» baronul Gheorghe Flutur, care, în 7 ani, are grad de realizare a proiectului pentru Lotul 1 de cca. 42%, iar pentru Lotul 2 s-au executat cca. 25% din lucrări. Lotul 1 cuprinde sectoarele de drum DJ 208 limită județ Iași – Budeni – Dolhasca și DJ 208A Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni – Dolhasca, având o lungime de 46,199 km, în timp ce Lotul 2 include sectoarele de drum DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni și DJ 209D Liteni – Stroiești – Costâna – Dărmănești, cu o lungime de 29,54 km. 

Proiectele europene funcționează la decontare cu regula N +3 asta înseamnă că un proiect POR 2014-2020 ar trebui să aibă decontul final la 31.12.2023. Știm că proiectul a fost mult încercat în sensul că pentru a fi grăbit s-a renunțat la unele elemente necesare pentru siguranța traficului, mai apoi s-a furat un pod urmând ca la un moment dat un grup de cetățeni să finanțeze o porțiune de drum pentru a nu-și rupe mașinile.

Proiectul a fost blocat pentru că PDL-PNL Suceava a impus constructorilor un procent returnabil, sub diverse forme, de 20% din cifra proiectului  întocmai cum au procedat la centura Sucevei care a durat peste 10 ani. DNA Cluj a rezolvat pentru moment dorința liderilor PNL de a se îmbogăți nemeritat și de a-și finanța campania electorală fiind în instanță un dosar penal în care se cere condamnarea adjunctului baronului Gheorghe Flutur pentru coruptie.

Consiliul Județean Suceava nu a dat prea multe amănunte la reluarea licitației după rezilierea intempestivă provocată de DNA Cluj și faptele de corupție înrădăcinate la Consiliul Județean Suceava.

Au precizat că valoarea estimată a lucrărilor rămase este de cca 15o mld lei vechi.

Consiliul Județean Suceava nu a precizat expres dacă acești bani provin în continuare din POR 2014-2020 sau din bugetul de stat.

Față de această situație solicit să spuneți dumneavoastră, domnule prim-ministru, de unde provin acesti bani si mai ales dacă corupția politicienilor locali determină imposibilitatea accesării de fonduri europene și suportarea sumelor rămase din banii românilor, din bugetul de stat.

Solicit trimiterea corpului de control al Primului Ministru la Consiliul Județean Suceava, la axialul Suceava-Iasi pentru a verifica execuția financiară a Programului Operațional Regional 2014-2020 și modul în care apariția dosarului penal al adjunctului baronului Gheorghe Flutur detemină imposibilitatea decontării acestor sume până la 31.12.2023.

Exista posibilitatea prelungirii acestui termen peste regula N+3 sau aceste sume vor fi decontate din bugetul de stat? Sucevenii trebuie să știe dacă corupția politicienilor a însemnat în acest caz o mână băgată mai adânc în buzunarele românilor.

În altă ordine de idei, întârzierile în realizarea autostrazii A7 vor duce la pierderea banilor prin PNRR alocați realizarii acestei autostrăzi. Pe autostrada A 7 progresul este sub 2%. In aceste conditii autostrada A7 nu va fi gata la timp ceea ce înseamnă că tronsonul Pascani-Siret, (adaugat pe hărți realizate în  creion), nefiind în proiectul PNRR( ca să pară că judetul Suceava va avea autostradă).

 Domnule Prim-Ministru, puneti-vă parlamentarii la treabă, să scoată din sertarele Camerei Deputatilor, L48/2021 privind aprobarea obiectivului de investiții și dezvoltarea infrastructurii rutiere“Autostrada A7- Siret – Suceava – Dolhasca – Paşcani –Bacău- Focșani- Buzău- Ploiești-Bucureşti” inițiativă legislativă a partidului AUR. 

O problemă majoră o constituie faptul că tronsonul Siret – Pascani nu are finantare prin PNRR și datorită faptului că autoritățile județene aveau alte priorități la acea vreme iar în școlile din județul Suceava se vorbea și se vorbește despre organizarea de excursii la Bacău sau la Pașcani ca să poată să vadă elevii autostrada A7. 

Fiind un proiect adăugat,tronsonul Siret-Pașcani nu a început și nu va începe prea curând. 

În tot acest context adoptarea acestei propuneri legislative L48/2021 s-a dovedit o necesitate și singura garantie că atunci când veți pleca din fotoliul de prim- ministru, acest tronson se va mai realiza vreodată. 

Față de această situație solicit să răspundeți la următoarea interpelare în 2 puncte: (1)La ce dată veți trimite corpul de control al Primului Ministru la Consiliul Județean Suceava să verifice proiectul axial Suceava-Iasi și execuția bugetară a Programului Operațional Regional 2014-2020 și dacă corupția politicienilor locali a determinat pierderea finanțării europene și finanțarea continuării lucrărilor din banii românilor? (2) La ce dată se va fi semnat un contract de execuție pe tronsonul Pascani- Siret și dacă pentru sursa de finanțare există acord contractual?”, se arată în textul interpelării.