Fermierii moldoveni vor să blocheze vama Siret din cauza cantității uriașe de cereale ucrainene

Mai multe asociații ale fermierilor anunță, pentru 7 aprilie, proteste în toată țara în semn de nemulțumire față de lipsa de măsuri pentru a împiedica importurile de cereale din Ucraina, dar și pentru a solicita urgentarea acordării despăgubirilor pentru culturile de primăvară afectate de seceta pedologică extremă din anul 2022.

Fermierii din Forumul Fermierilor și Procesatorilor Profesioniști din România (FAPPR) vor protesta vineri, 7 aprilie, în mai multe localități din România, în Vama Siret, în zona Portului Constanța, vama Nădlac și București, la sediul Comisiei Europene nemulțumiți de modul în care autoritățile din România și de la Bruxelles tratează problema importurilor masive de cereale din Ucraina.

La rândul său, Clubul Fermierilor Români a anunțat că este solidar, contribuie activ și sprijină toate demersurile adresate autorităților de la București și Bruxelles pentru limitare și compensarea pierderilor fermierilor europeni afectați de importurile de cereale din Ucraina.

Clubul Fermierilor Români recomandă membrilor să participe la manifestările de protest autorizate de către instituțiile abilitate, care se vor desfășura în data de 07 aprilie 2023 în mai multe locuri din țară, conform comunicatelor organizatorilor.

Potrivit Clubului Fermierilor Români, este necesar și urgent să se ia decizii politice la nivel înalt pentru repunerea pieței cerealelor într-o forma reglementată prin corectarea perturbărilor extrem de puternice generate de eliminarea oricăror condiții privind accesul cerealelor din Ucraina pe piața comună și tranzitarea țărilor membre UE.

Printre soluțiile i­den­tificate de Club se numără compensarea pierderilor financiare pe care încă le ge­nerează deciziile UE privind importurile de cereale din Ucraina și regândirea marilor proiecte europene de reformă, pentru asigurarea unei performanțe duale a agriculturii:  economică – securitatea alimentară și  mediu – climă -biodiversitate.

La nivel de țară fermierii au făcut numeroase demersuri prin care au atras atenția, de la începutul războiului, asupra unor perturbări grave ale pieței interne a cerealelor și oleaginoaselor:

  • erodarea semnificativă a competitivității producătorilor agricoli autohtoni ca urmare a liberalizării comerțului cu mărfuri agricole cu Ucraina;
  • prăbușirea prețurilor interne (care nu mai acoperă nici costurile de producție) și inducerea unor volatilități foarte mari ale acestora, pe fondul volumelor suplimentare de marfă din Ucraina (situație devenită acută mai ales în zonele de graniță);
  • presiunea enormă pe o logistică de transport deja deficitară în România, ceea ce a dus la creșterea de 4 – 5 ori a tarifelor de transport, manipulare, navlu, la penuria de mijloace de transport (camioane, vagoane, barje), la escaladarea tarifelor de asigurare;
  • presiunea pe logistica de stocare, în prezent depozitele din ferme fiind încă pline cu produse agricole nevalorificate, la doar două luni înainte de noua recoltă, din cauza blocării pieței locale prin importul masiv de cereale și oleaginoase din Ucraina;
  • alocarea infimă, arbitrară și discriminatorie a unor fonduri din rezerva de criză a Uniunii Europene, de mai puțin de 18 procente din suma totală antrenată – când, în fapt, țara noastră a servit drept platformă logistică și a facilitat tranzitul pentru cca 60% din volumele de produse agricole extrase din Ucraina.

“Trebuie să înțelegem că acei oameni nu vând marfa, scapă în disperare de ea la orice preț. Ei acum vând în pierdere. Europa nu a rezolvat cu această legislație problema lor, a băgat banii în buzunarele traderilor și multinaționalelor”, a declarat la Digi 24 fermierul Tiberiu Stan

“Noi, înainte de a începe tranzitul, aveam o ofertă la grâu sau la porumb între 1,4 – 1,6 lei pe kilogram. La această dată a scăzut piața de așa manieră că noi avem acum sub 200 de euro per tonă, ceea ce reprezintă undeva la 0,95 – 1,1 lei per kilogram”, a explicat un alt fermier.

“Putem spune că vom ajunge clar în situația în care să ne rugăm efectiv de cumpărători și de transportatori să ne trimită camioane pentru a putea livra marfa. Ori acest lucru va împinge prețul și mai în jos”, spun fermierii revoltați.