FSLI cere slarii motivante, infrastructură școlară adecvată și legislație coerentă

Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant solicita Ministerului Educatiei sa aplice in integralitate, in regim de urgenta, prevederile Legii – cadru nr. 153/2017 pentru toti salariatii din invatamant si sa acorde sporuri pentru conditii de munca salariatilor din educatie, inlaturandu-se astfel discriminarea acestora in raport cu celelalte categorii de bugetari care beneficiaza de sporuri.

Solicitarile apar intr-o rezolutie adoptata in cadrul Conferintei Nationale a Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant.
Comunicatul integral al FSLI
Delegatii la Conferinta Nationala a Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant, desfasurata in perioada 24-26 noiembrie 2022, la Sinaia, reprezentanti ai celor aproximativ 155.000 de membri ai organizatiilor sindicale afiliate, constatand ca: 
1. invatamantul romanesc continua sa fie un domeniu neatractiv pentru absolventii performanti ai invatamantului superior, principalele cauze fiind salariile nemotivante, foarte mici in comparatie cu salariile altor categorii de personal platite din fonduri publice, conditiile de munca din scolile din Romania, lipsa de stabilitate legislativa si de predictibilitate a sistemului;
2. varsta medie a cadrelor didactice continua sa fie ridicata, peste 60.000 dintre acestea avand mai mult de 50 de ani, factor coroborat cu numarul foarte mare de personal didactic necalificat/ in curs de calificare, incadrat in sistemul educational (aproximativ 4000 de cadre didactice fara studii de specialitate, caz unic in randul tarilor membre ale U.E.);
3. puterea de cumparare a salariatilor din invatamant cunoaste o scadere accentuata, mai ales in ultimul an, din cauza cresterii galopante a inflatiei si a preturilor la produsele de consum de baza si la utilitati;
4. continua politica de subfinantare cronica a sistemului de invatamant, prin alocarea anuala de fonduri iresponsabil de mici, putin peste 3 % din P.I.B., in conditiile in care media in Uniunea Europeana este de aproximativ 4,75%;
5. lipsesc sau sunt total insuficiente investitiile necesare pentru dezvoltarea si modernizarea infrastructurii sistemului de invatamant si de formare profesionala – modernizarea, dar si construirea de crese, gradinite, scoli gimnaziale, scoli profesionale, licee, sali si terenuri de sport, ateliere-scoala, cabinete medicale si stomatologice, astfel incat sa oferim prescolarilor si elevilor din Romania standarde ridicate de infrastructura si un act educational de calitate;
6. ne confruntam cu o insuficienta schema de incadrare cu personal, mai ales in cazul personalului didactic auxiliar si nedidactic;
7. scoala romaneasca este din ce in ce mai neatractiva pentru un procent mare de elevi, deoarece competentele dobandite la absolvirea studiilor, nu le permit integrarea socio-economica, in contextul unei piete a fortei de munca tot mai complexe; 
8. exista o stare de incertitudine si de confuzie in randul angajatilor ca urmare a modificarilor care urmeaza sa fie aduse noii legi privind sistemul de invatamant preuniversitar, dar si in ceea ce priveste legea  salarizarii.
Adopta Rezolutia „Salarii motivante, infrastructura scolara adecvata si legislatie coerenta=invatamant performant” solicitand: 
1. a) aplicarea in integralitate, in regim de urgenta, a prevederilor Legii – cadru nr. 153/2017 pentru toti salariatii din invatamant si acordarea unei indexari suplimentare a salariilor, astfel incat sa fie acoperita cresterea galopanta a preturilor la bunuri si servicii, precum si rata inflatiei, care afecteaza grav statutul social, situatia materiala si conditia umana a salariatilor din sistemul de invatamant preuniversitar de stat din Romania;
b) cuprinderea tuturor functiilor din sistemul educational intr-o singura anexa la  noua lege-cadru de salarizare, astfel incat pozitionarea salariatilor din invatamantul preuniversitar de stat in grila de salarizare sa fie superioara celei actuale si sa corespunda in mod obiectiv complexitatii, importantei sociale si responsabilitatii muncii lor;
c) acordarea sporurilor pentru conditii de munca salariatilor din educatie, inlaturandu-se discriminarea acestora in raport cu celelalte categorii de bugetari care beneficiaza de aceste sporuri;
2. asigurarea de resurse financiare substantiale pentru finantarea educatiei, conditie esentiala pentru dezvoltarea sistemului de invatamant si evolutia intregii societati romanesti; 
3. reformarea programelor scolare astfel incat competentele dobandite sa fie corelate cu  exigentele impuse de realitatile economiei romanesti. Astfel, se asigura integrarea absolventilor pe piata muncii, iar imbunatatirea insertiei profesionale a elevilor va conduce, in timp, la cresterea prestigiului cadrelor didactice, a scolii romanesti in ansamblul ei;
4. alocarea de fonduri de la bugetul de stat, pentru aducerea infrastructurii scolare si a dotarilor din unitatile de invatamant la standardele necesare, astfel incat sa se poata desfasura un invatamant de calitate pentru toti copiii acestei tari, indiferent de mediul urban sau rural in care sunt situate unitatile scolare;
5. elaborarea unui pachet legislativ coerent in domeniul invatamantului, menit sa nu fie supus unui proces de modificare si completare permanenta. Stabilitatea legislatiei specifice va genera predictibilitate in politicile educationale, absolut necesara atat pentru beneficiarii educatiei, dar mai ales pentru personalul din sistem. Noua lege a invatamantului preuniversitar trebuie, in primul rand, sa tina cont de realitatile economice si sociale din Romania, dar si de tintele strategice ce se urmaresc a fi atinse prin adoptare. 
Conferinta Nationala apreciaza ca, in noul pachet legislativ trebuie sa se prevada in mod imperativ:
– cresterea substantiala a investitiilor in infrastructura si in capitalul uman, privite ca motor al dezvoltarii economice, investitii eficiente, care vor incuraja competitivitatea, inalta calificare a fortei de munca, cresterea economica si vor genera in viitor mai multi bani pentru bugetul de stat;
– acordarea de facilitati pentru angajatii din invatamant;
– pastrarea actualelor norme de predare pentru cadrele didactice.
Prezenta Rezolutie va fi transmisa Ministerului Educatiei, Guvernului Romaniei, Parlamentului Romaniei si tututor partidelor politice parlamentare 
CONFERINTA NATIONALA,
Sinaia,
25 noiembrie 2022