Lunar, aproape 1000 de suceveni se prezintă la UPU, deși nu au o problemă medicală urgentă: „Povara de pe umerii medicilor a devenit tot mai greu de suportat”

Purtătoarea de cuvânt a Spitalului Clinic Județean Suceava, dr. Monica Terteliu, a explicat care este motivul pentru care pacienții care se prezintă la Unitatea de Primiri Urgențe din cadrul SCJU trebuie să aștepte timpi destul de mari pentru a fi preluați. Astfel, ea a subliniat că, din cauza prezentărilor care nu reprezintă o urgență reală, UPU se supraaglomerează, iar medicii urgentiști fac față cu greu solicitărilor.
Mai mult decât atât, dr. Terteliu a explicat că sunt zile în care în UPU se prezintă și câte 300 de pacienți, ceea ce solicită la maximum personalul medical.
„Unitatea de Primiri Urgențe de la Spitalul Clinic Județean „Sf. Ioan cel Nou” Suceava este inima spitalului, locul prin care trec zilnic sute de pacienți care au nevoie urgentă de asistență medicală.
̦
UPU nu a fost dintotdeauna acolo. Până pe 15 iunie 2001, urgențele sucevenilor erau tratate într-un alt spațiu, devenit insuficient pentru nevoile din acel moment. Apoi s-a deschis noua aripă, special concepută pentru urgențe.
Anul 2007 a adus, prin programe ale Ministerului Sănătăţii în cooperare cu Banca Mondială, dotări moderne cu aparatură şi echipamente medicale performante, capabile să susţină activitatea medicală la cele mai înalte standarde.
De-a lungul anilor, UPU a trecut prin numeroase modernizări pentru suplimentarea spațiului, dar mai important, pentru asigurarea personalului medical necesar celor ̆.
O Unitate de Primiri Urgențe nu poate funcționa fără medicii de gardă, de la urgentiștii care văd primii pacienții până la medicii de specialitate solicitați pentru consultații.
În ultimele zile, povara de pe umerii medicilor a devenit tot mai greu de suportat. Sunt zile în care prin triajul urgențelor trec peste , ceea ce solicită la maximum personalul medical.
Toate cazurile, de la cele mai grave la cele mai puțin severe, sunt examinate de medici și beneficiază de tratament de specialitate. Însă, pentru a putea trata un număr atât de ridicat de pacienți cu același personal, este necesar ̦ .
Acest timp poate duce la frustrări, iar uneori pacienții adresează cuvinte neprincipiale sau amenințări personalului medical. Putem înțelege suferința pacienților și disperarea celor dragi, dar acest gen de presiune nu ajută în situațiile de urgență.
̆ , , ̦ ̆ ̆ ̆, iar această oboseală îi poate face să renunțe la activitatea din spital.
̆
Supraaglomerarea urgențelor are multiple cauze și nu poate fi rezolvată imediat. Printre acestea:
● ̦ ̦ care ar trebui tratate în Ambulatoriu.
● ̆ care pot fi gestionate de medicul de familie.
● ̦ ̦ , care nu au un medic de familie și nu își permit consultații private.
● ̦ ̦ ̆ ̆ , care preferă să se trateze gratuit în România.
● ̦ ̆ ̦ ̆ ̆ , deși cazul lor nu mai reprezintă o urgență.
● ̆ ̦ ̂ ̦, ceea ce face ca pacienții din întreaga regiune să vină la Suceava.
Printre cazurile mai puțin grave care ajung în UPU, există și urgențe majore, cum ar fi:
  • accidente vasculare cerebrale
  • infarcturi miocardice
  • politraumatisme din accidente rutiere
  •  arsuri grave
  •  embolii pulmonare
  •  psihoze acute
Pentru a putea fi examinate în timp util, toate cazurile primesc un ̦ ̆.
Triajul este procesul prin care pacienții sunt evaluați și clasificați la sosire, în funcție de:
● starea lor clinică
● simptome
● vârstă și antecedente medicale
● stabilitatea funcțiilor vitale
● potențialul de agravare a stării de sănătate
Protocolul de triaj urmează scala ( ), cu cinci niveluri:
 Cod roșu – Resuscitare (urgență majoră, necesită intervenție imediată)
 Cod galben – Critic (urgență severă, necesită tratament rapid)
 Cod verde – Urgent (urgență moderată, tratabilă în timp)
 Cod albastru – Non-urgent (poate aștepta mai mult timp)
⚪ Cod alb – Consult (caz fără urgență medicală)
Conform protocolului Ministerului Sănătății, timpul maxim de preluare în zona de tratament este:
  •  60 minute pentru cod verde
  •  120 minute pentru cod albastru
  • 240 minute pentru cod alb
Lista de așteptare se modifică constant atunci când apar cazuri grave.
  ̦ ̆ „ , ”.
Astfel, un pacient cu cod verde sau albastru va trebui să aștepte dacă sosește o victimă gravă dintr-un accident rutier.
În luna martie 2025, Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Clinic Județean „Sf. Ioan cel Nou” Suceava a înregistrat ̆ . Dintre acestea, ( , %) au fost copii, ( , %) au fost pacienți cu vârste între 17 și 65 de ani, iar ( , %) au fost pacienți de peste 65 de ani.
În funcție de codul de triaj, 0,26% au fost de cod roșu  , , % de cod galben  , , % de cod verde  , , % de cod albastru  , iar , % de cod alb ⚪.
Aceste date reflectă și ̆ din UPU, unde majoritatea cazurilor necesită asistență medicală urgentă, dar nu sunt critice.
̆ ̆ ̆ ̦
 Ne străduim să reducem timpii de așteptare, însă numărul pacienților ce pot fi preluați este limitat de:
● numărul de paturi disponibile
● numărul de medici și asistenți medicali de pe tură
● timpul necesar pentru analize, investigații și consulturi de specialitate
̦ ̂ ̂ ̂ ̆ ̆ ̦ ̆.
 Ne dorim ca medicii să trateze pacienții cu respect și profesionalism.
Vă rugăm să ne ajutați cu ̆ dumneavoastră.
 Vă rugăm să ̦ .
 Vă rugăm să ̦ cu probleme medicale care nu sunt urgențe reale.
Dacă aveți o problemă medicală și nu știți unde să vă adresați, UPU este deschisă non-stop, 24/7, inclusiv în weekend și de sărbători. ̆ ̆ ”, a transmis dr. Monica Terteliu.