Asociaţiile, fundațiile și federațiile din domeniul turismului interesate să obțină calitatea de membru în cadrul Consiliului Consultativ al Turismului (CCT) și care, cumulativ, îndeplinesc criteriile stabilite prin Ordinul 370/2023, sunt invitate să transmită către Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) cererea și documentația necesară, precum și nominalizarea reprezentantului titular și a celui supleant. Actul normativ care reglementează statutul acestui organism de consultanță, care funcționează pe lângă conducătorul instituției, se află AICI.
Din CCT pot face parte și operatorii economici care generează peste 500 de locuri de muncă sau cei care dețin un portofoliu de peste 1.000 de locuri de cazare clasificate. Totodată, pot obține calitatea de membru și agențiile de turism care au comercializat un număr de peste 5.000 de pachete turistice în decursul unui an pentru activitatea pe incoming. Cele trei excepții menționate se aplică acelor companii care nu sunt afiliate unor asociații, fundații sau federații din domeniul turismului.
„Rolul Consiliului Consultativ al Turismului este de a propune programe, strategii, proiecte și acțiuni care să asigure creșterea competitivității ofertei de turism din România. Membrii organismului de consultanță vor formula, totodată, recomandări de modificări ale cadrului legislativ specific, cu scopul de a îmbunătăți activitățile și de a atrage tot mai mulți vizitatori în țara noastră. Inclusiv lista târgurilor internaționale de turism la care România participă este hotărâtă împreună cu cei din Consiliul Consultativ al Turismului”, a explicat ministrul antreprenoriatului și turismului, Constantin-Daniel Cadariu.
Conducerea CCT va fi asigurată de un președinte și un vicepreședinte, aleși prin vot din rândul membrilor. Totodată, va exista și un Consiliu Director, ai cărui reprezentanți vor fi împărțiți pe sectoare de activitate și competențe, după cum urmează:
- Hoteluri: 2 locuri (lanțuri și brand, antreprenorial);
- Restaurante: 2 locuri (lanțuri și individual);
- Balneo și wellness: 2 locuri;
- Ecoturism: 1 loc;
- Agroturism: 1 loc;
- Organizare de evenimente mari: 1 loc;
- Ghizi: 1 loc;
- Agenții de turism: 3 locuri (incoming, turism intern, MICE);
- Reprezentant OMD: 1 loc;
- Transport/Aeroporturi: 1 loc;
- Învățământ/Educație: 1 loc;
- Organizațiile de sprijin ale mediului de afaceri, autonome, neguvernamentale, apolitice, fără scop patrimonial, de utilitate publică, cu personalitate juridică, create în scopul de a reprezenta, apăra şi susţine interesele membrilor lor şi ale comunităţii de afaceri în raport cu autorităţile publice şi cu organismele din ţară şi din străinătate (camerele de comerţ judeţene şi a municipiului Bucureşti, Camera de Comerţ şi Industrie a României, camerele de comerţ bilaterale): 1 loc.
Ordinul nr. 370/2023 privind organizarea Consiliului Consultativ al Turismului a fost publicat pe data de 02 mai a.c. în Monitorul Oficial al României. De la această dată, cererile și documentația pentru obținerea calității de membru pot fi transmise către MAT, la adresa de e-mail [email protected], în termen de 30 de zile lucrătoare. În continuare, prima ședință a organismului de consultanță, în cadrul căreia vor avea loc și alegerile pentru Consiliul Director, dar și pentru funcțiile de președinte și vicepreședinte, va fi convocată în termen de 45 de zile lucrătoare.