Parlamentarii AUR de Suceava cer demiterea ministrului Energiei

Parlamentarii AUR de Suceava, respectiv senatorul Mircea Dăneasa și deputații Dorel Acatrinei și Florin Pușcașu, i-au adresat o interpelare premierului Nicolae Ciucă prin intermediul căria i-au solicitat demiterea ministrului Energiei, Virgil Popescu, întrucît măsurile adoptate prin OUG 191/2022 încalcă regulamente europene si ignoră faptul că, săptămâna viitoare, UE ar putea decide trecerea temporară la o piață reglementată. Practic, din punct de vedere energetic, România a fost scoasă din UE.

Parlamentarii suceveni au precizat că prețul energiei și a gazelor a explodat, cu consecințe grave asupra cetățenilor români și a economiei României. Astfel, cuplarea prețului din producția internă de gaze la prețul bursei de la Viena fără stabilirea unui mecanism clar de protecție a economiei românești și a românilor, expune România la o creștere a facturilor ce nu poate fi suportată de consumatori.

 În acest an, presiunile bugetare vor atinge un nivel fără precedent, iar criza socială va acumula tensiuni, inclusiv pe fondul exploziei preţurilor la utilităţi. Şocul creşterii preţurilor la energie şi gaze naturale este atât de puternic încât va provoca o recesiune mai puternică decât cea trăită de România în perioada crizei suprimelor.

Câtă vreme nu se intervine asupra mecanismelor prezentate mai sus care distorsionează piața energiei și câtă vreme nu se găsesc soluții pentru exploatarea  gazului românesc, românii sunt condamnați la sărăcie.

„În data de 01.09.2022, în Monitorul Oficial al României nr. 864 s-a publicat Ordonanța de urgență nr. 191/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022—31 martie 2023.

Modificările legislative au drept efect limitarea domeniului de aplicare a schemelor de sprijin reglementate de OUG 27/2022, cu precădere în ceea ce îi privește pe agenții comerciali (clienții noncasnici) în vederea implementării unor măsuri țintite de sprijin și al optimizării cadrului legal cu scopul declarat de legiuitor de descurajare a practicilor incorecte ale operatorilor din energie.

Astfel, au fost adoptate următoarele modificări de impact pentru OUG 27/2022:– În ceea ce privește clienții casnici, OUG 191/2022 a adus următoarele modificări:
a) Plafonarea prețului final facturat de furnizorii de energie electrică la 0,8 lei/ kWh a fost restrânsă exclusiv pentru un consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 de cel mult 255 KWh/ lună (față de 300 KWh/lună, conform formei anterioare a OUG 27/2022); b) Prețul final facturat plafonat se aplică, începând cu 1 Septembrie, și clienților casnici care nu au istoric în anul 2021 la furnizor, prin raportare la consumul lunar realizat în prezent.

– În cazul clienților noncasnici a operat o modificare de substanță a OUG 27/2022 schema de plafonare a prețului final facturat de furnizorii de energie electrică urmând a se aplica, în anumite condiții, exclusiv IMM-urilor, agenților economici din industria alimentară și instituțiilor publice;

– Astfel, începând cu data intrării în vigoare a OUG 191/2022, respectiv 1 septembrie 2022, schema de plafonare a prețului final facturat de către furnizorii de energie electrică la cuantumul de maximum 1 leu/ kWh, TVA inclus se aplică doar următoarelor categorii de consumatori noncasnici:

(a) întreprinderilor mici și mijlocii – pentru 85% din consumul mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021, restul de 15% urmând a fi facturat conform prevederilor art. 5 alin. (1) din OUG 27, astfel cum acesta a fost modificat prin OUG 191/2022;

(b) operatorilor economici din domeniul industriei alimentare – în aceleași condiții ca în cazul întreprinderilor mici și mijlocii;

(c) spitalelor publice și private, unităților de învățământ publice și private, furnizorilor publici și privați de servicii sociale – pentru consumul integral;

Apreciem că prin recentele măsuri din energie se creste riscul unor probleme in securitatea aprovizionării cu energie, astfel: 

  1. Nu a existat un proces real de consultare publică.
  2. Se incurajează exporturile de electricitate prin stabilirea unei marje de profit pentru taxarea traderilor sub costurile lor de finantare. Multi traderi au deja firme in mai multe tari din regiune. Daca nu au, isi vor face repede. Vor transfera energia dintr-o parte in alta in functie de conditiile fiscale, incercand sa ramana profitabili. Avînd procentul de 2%  ca marja Romania devine pe harta traderilor o destinatie de evitat in contextul in care riscul de deficit regional este real. 
  3. Se pun bariere administrative pentru importurile de energie electrică. 
  4. Pragul de plafonare/decontare de 1300 RON impus furnizorilor reprezinta nu numai o incalcare a legislatiei europene si un nonsens economic fara masurile similare in amonte, ci si un risc in securitatea aprovizionarii, mai ales pentru mediul economic. In scenariul probabil in care furnizorii nu vor gasi energie pe piata sub 1300 RON isi vor lasa clientii fara contracte din cauze comerciale.  

Comisia Europeană va propune saptămâna viitoare modele de scheme de sprijin care vor deveni compatibile cu legislatia europeana. Nu este exclusa in acest moment nici ipoteza de a reglementata piata pe tot lantul pentru anumiti consumatori. Reglementarea va fi pe tot lantul, nu doar pentru furnizori. In situatia in care se reintroduce reglementarea, legislatia actuala europeana care o interzice va fi suspendata. 

Romania trebuie sa fie activa/prezenta la Bruxelles in aceasta perioada.  Nu trebuie sa uitam ca provocarile cu care ne confruntam in energie reprezinta 70% context european si 30% context national. Din acest motiv coordonarea si corelarea cu Bruxelles este esentiala. 

   Soluțiile adoptate prin OUG191/2022 sunt greșite din următoarele motive:

1) Protectia sociala nu este eficientă, tot mai multi oameni vor ajunge sub pragul de sărăcie în această iarnă;

2) Se incurajează evacuarea de energie electrică către tările din jur la preturi mici in conditiile în care in Romania se prognonează un deficit de energie electrică in perioada următoare. Se pun unele bariere pe intrarile de energie care ar putea fi necesare pentru securitatea aprovizionarii. Riscul întreruperii energiei către consumatori  a crescut substanțial. 

3) Riscul aparitei ”baietilor destepti” prin contracte directe acordate este tot mai mare deorece se face o trecere brusca de la un sistem de tranzactionare la altul (fara o pregatire interna necesara in companiile de stat. Contractele directe sunt necesare in orice piata functionala. Companiile de stat au insa nevoie de mecanisme interne de preventie a aparitiei unor cazuri de coruptie, mecanisme care nu exista. 

4) Se introduce un pret maximal la furnizare care nu tine cont de tranzactiile incheiate si care suspenda, de facto, ideea de piata de energie;

5) Ne decuplam de UE adoptand masuri intr-o maniera neprofesională, fara a enunta obiectivele masurilor, impactul acestora si fara o consultare reala a opiniei publice si a partilor interesate. Incalcam regulamente europene si, surprinzator, nu asteptam cateva zile sa vedem propunerile de reforma a pietei de energie europene.

Ppropunem următoarele măsuri pe termen scurt:

  1. Înfiinţarea ,,coşului național de energie” din energia produsă de companiile la care statul român este acţionar. Stabilirea „prețului de referinţă” al energiei pe baza „coşului național de energie”, nivel de la care se stabileşte prin lege marja de profit pe care companiile private o pot adăuga şi, implicit, nivelul de taxare suplimentară pe care statul o aplică peste marja de profit stabilită de lege.
  2. Revenirea imediată, pe o perioadă determinată – până vor apărea condiții de concurență reală – la piața reglementată, atât în sectorul energiei electrice, cât şi în cel al gazelor naturale, prin finanțarea investițiilor destinate creşterii capacităților de producție a energiei electrice regenerabile, dar şi în sprijinul consumatorilor vulnerabili.
  3. Reducerea TVA-ului  energie și gaz.

Față de această situație vă adresăm următoarea interpelare:

Săptămâna viitoare Comisia Europeană adoptă scheme de sprijin, care, dacă sunt incompatibile cu OUG 191/2022 ne aduce în situația în care Ministrul Energiei, Virgil Popescu  a creat o vulnerabilitate suplimentară României. Cand il veți demite pe Ministrul Energiei și când veți corecta  soluțiile adoptate prin noile reglementări?”, au transmis parlamentarii AUR de Suceava.