Șoferii din orașele mari plătesc RCA mai scump decât șoferii din orașele mici

Modificarea normelor RCA a permis asigurătorilor să introducă noi criterii de calcul, iar prețul polițelor șoferilor din orașele mari au explodat în comparație cu cele ale proprietarilor de autoturisme din orașele mici sau din mediul rural

În vara anului trecut, la somația Comisiei Europene, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a modificat normele după care se calculează prețul polițelor RCA, iar asigurătorii au primit libertatea de a modifica tarifele fără o notificare prealabilă de 60 de zile a ASF-ului, așa cum era în vechea reglementare. Drept urmare, au apărut noi criterii de calcul al poliței, iar prețul RCA a fost profund influențat, mai exact, în unele cazuri acesta a explodat.

Surse apropiate pieței de asigurări au explicat pentru „Adevărul” cum s-a ajuns ca doi șoferi care au aceeași vârstă, conduc mașini identice și au același istoric de accident, dar care stau în orașe diferite, pot ajunge să plătească sume diferite pentru o poliță RCA chiar dacă aceasta este emisă de aceeași companie de asigurări și prin intermediul aceluiași broker. „Modificările legislative secundare operate de către ASF, la solicitarea Comisiei Europene, nu sunt favorabile consumatorilor și retează puținele pârghii legislative de intervenție ale ASF-ului. Înainte de această modificare legislativă, calculul prețului RCA depindea de două criterii principale: capacitatea cilindrică a vehiculului și vârsta proprietarului vehiculului. Acum, firmele de asigurări pot introduce alături de cele două criterii de calcul și multe altele, după poftă inimii lor. Din păcate, firmele de asigurări folosesc aceste criterii nou introduse, printre care și zona geografică în care este înmatriculat vehiculul, doar ca să își justifice creșterile de preț”, susține expertul consultat de „Adevărul”.

Prețurile au variat într-o singură direcție

Previzibil, prețurile au variat numai în favoarea asigurătorilor, adică prin creșterea serioasă a prețului polițelor. „Nu am văzut niciun preț al RCA să scadă în urma introducerii acestor criterii. Deci, aceste criterii reprezintă doar pretexte pentru creșterea prețului RCA, ceea ce reprezintă o veste proastă pentru consumatori. În urma acestor modificări legislative, piața RCA din România, care are peste 8 milioane de clienți captivi, este în etapă finală de transformare în piața liberalizată după modelul liberalizării pieței energiei electrice și a gazelor naturale. România începe să plătească un preț la RCA similar celui aplicat în Germania, dar având salarii românești. Nu e exclus ca în 2-3 ani să vedem că Guvernul va ajunge în situația să intervină și să subvenționeze prețul RCA, pentru anumite categorii defavorizate, așa cum se întâmplă astăzi în piața de energie. România se transformă, încet și sigur, într-o țară cu instituții din ce în ce mai slabe și cu multinaționale din ce în ce mai puternice, cu clienți captivi din ce în ce mai săraci”, au mai precizat sursele citate.

Prețuri duble de la un oraș la altul

Introducerea criteriului zonal în calculul tarifelor RCA a venit cu modificări radicale de tarife. Concret, conform studiifinanciare.ro, dacă un șofer de 49 de ani care conduce o mașină cu cilindree de 1,4 litri în orașul Gherla, din județul Cluj, ar plăti aproximativ 802 lei pentru o poliță RCA, un șofer cu aceleași referințe, dar care conduce în orașul Cluj, plătește în jur de 1.300 de lei. Pe de altă parte, într-un alt exemplu, un șofer cu vârsta între 30 și 35 de ani, care conduce în Odorheiu Secuiesc, va plăti aproape la jumătate față de un șofer cu aceeași vârstă din Constanța, ambii conducând un automobil cu capacitatea cilindrică între 1,8 și 2 litri. Mai exact, șoferul din Constanța ar da peste 3.000 de lei pe o poliță RCA, în timp ce șoferul din Odorheiu Secuiesc plătește în jur de 1.450 de lei. Drept urmare, șoferii din orașele mici și medii precum și cei din mediul rural beneficiază de prețuri mai bune. Asigurătorii susțin că șoferii din orașele mari plătesc mai mult pentru RCA din cauza numărului mai mare al accidentelor și valoarea mai mare a reparațiilor care se înregistrează în aceste localități. Concret, 15% din încasările asigurătorilor RCA sunt din zona București, dar aceiași șoferi cu domiciliul în Capitală generează 40% din totalul daunelor RCA. În plus, asigurătorii motivează că au probleme cu service-urile din Capitală auto care folosesc tarife de 450-480 lei/ora de manoperă când media în piață este de 250 de lei.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a sesizat unele anomalii de pe piața RCA și a cerut corectarea acestora. „Cerem încă o dată plafonarea RCA la tarifele de referinţă, afişate pe site-ul ASF, pentru o perioadă de minimum 6 luni. Cerem controale de fond la toate companiile de asigurări, ţinând cont de faptul că în ultimii 20 de ani nu s-au făcut deloc. Aşteptăm în continuare poliţele RCA emise de CEC Bank, aşa cum a dat dispoziţie premierul României”, au arătat cu ceva timp în urmă reprezentanţii COTAR, potrivit psnews.ro.